onsdag 12 juli 2017

Liten utflykt.



Efter en lite seg morgon så åkte jag, hunden och J till gruvbacken för att plocka älggräs. Men först blev det en liten promenad efter sjön till badplatsen Adam & Eva. En liten bit in på stigen så träffade vi på en ekorre som skyndade sig upp i en liten tall och sen satt och glodde på oss en lång stund.




I en av dom stora tallarna har en sk flygrönn slagit rot. Inom magin är flygrönnar eftertraktade, dom anses magiska eftersom dom aldrig har nuddat marken :)



Jag var inte säker på vad det här var för växt...fick svar i en grupp på fb. Det är ju såklart åkerbär, som J påstod att jag hade sagt, det minns inte jag. Jag har plockat bären nån gång för längesedan i Bjursås.



Kardborre, brukade vi kasta på varandras kläder när dom hade torkat. Kardborrarna alltså, inte kläderna :)


Vi gick tillbaka till gruvbacken och jag plockade älgräs, hallontoppskott, klöverblommor och gråbo. Strosade sakta omkring och småpratade lite. Det kom en man med en hund som Hanna hälsade på, båda tikar, båda löpte, båda avvaktande, men det gick bra. 
Hemma igen så knöt jag växterna i små buketter  och hängde dom att torka. Plockade även mynta att ha till te. Sen fick jag ett infall att jag skulle prova att göra egna smudgesticks. Alltså en sorts rökelse. Man använder oftast salvia till det, att rena tex huset från energier. Men man kan även använda andra örter. Jag plockade ihop gråbo, johannesört, kungsmynta/oregano, pepparmynta och en sorts cypressliknande växt, dom var färska. Sen lade jag till torkad lavendel, salvia och rosenblad. Knöt ihop dom med ett lite för tjockt snöre, finns fina att använda, och nu ska den torka. Jag gjorde bara en, få se hur det blir först. Den blev inte så vacker och jämn men jag skyller på att det blåste ute och att det var mitt första försök :) Det var roligt att pyssla med lite växter.




Sen hjälptes jag och A åt att klippa gräset. Men sen tog lite av lusten och orken slut. Jag surfade, gick omkring ute, åt och segade innan jag tog tag i hallen. Sorterat, kastat lite, burit upp på övervåningen, dammsugit, dammtorkat men har torkning av lister, golv, spegel och ytterdörr kvar tills imorgon. Ingen lär ju ta det jobbet ifrån mig... Nu har jag nyss ätit lite kex med färskost, druckit nyponsoppa och bloggar lite. P kom precis hem hör jag... och Franz! Härligt, han har varit borta i flera dagar.. Nu ska jag gå och pussa på honom och känna efter om han har några fästingar.

Det hade han...hittade tre stycken.


Inga kommentarer: