söndag 9 juli 2017

Blommor, firande, feber.



Jag skulle vila efter besöket på akuten och det passade ju utmärkt eftersom vi fick två dagar med sol. Jag låg i solstolen och läste böcker :)  Magen har sakta rättat till sig och nu är det nästan helt bra tycker jag. I trädgården har primadonnorna börjat sin föreställning på riktigt, det är bara dom vita pionerna som släpar efter lite. Älskar doften på pionerna...mmmm....




Vita krolliljor ihop med pionerna.



Bowl of beauty.



Praktlysing.




Jag älskar Nora Robets, både dom mer romantiska feelggod romanerna och spänningsdeckarna.



Kaninerna tyckte det var varmt, Elvis kastade sig på sidan för att svalka sig lite.



P kom och frågade om jag hade sett krypet som satt på trappan....nej...ut och tittade. Konstaterade att det var en nykläckt fjäril, en stor rackare, jag googlade såklart och det är en träfjäril. Läste om några som hade sett ett hål i sin trätrappa och sen fått följa hur fjärilen vickade sig ur puppan och sen satt och pumpade upp vingarna. Måste kolla ifall vi har ett hål någonstans i våran trappa. Finns inget lämpligt träd i närheten tycker jag. Larverna lever flera år under barken på lövträd.
Våran hade iaf skrynkliga vingar först och sen satt den där och pumpade upp dom och torkade dom innan den vek ihop dom igen. Sen var den borta... nu kommer den att leva nån månad utan att äta, para sig och sen dö.



Natten till lördagen sov J hos en kompis och jag tyckte att A var lite trött-grinig. Dagen efter så låg han i soffan på morgonen och hade sovit där. Han var brännhet och hade tagit febern på natten då han hade vaknat. 39.5 och det var lika högt på morgonen. Han drack vatten och sov större delen av dagen, inga andra fel på honom. J kom hem och strax efter kom P hem från jobbet. Vi gjorde oss klara för att åka till syrran som hade 50års firande ihop med B. Syrran har inte fyllt än men vi firade nu. A mådde rätt ok och satt och spelade lite, vi såg till att han hade allt inom räckhåll. 
Vi fick välkomstbubbel, snackade lite och åt god mat. Fick sms från A, 40,4 i temp....40,6 när jag ringde hem. Men ändå så var han ju relativt ok, han låg inte bara och sov helt utslagen utan orkade tom argumentera med mig :) Men P åkte hem och skulle titta till honom. Vi andra fikade och umgicks. Pappa åkte hem och strax efter så åkte några till. Roligt att se syrrans N och hans familj lite. P svarade inte på sms så jag gissade att han sov lite också :) J ville åka hem och ville inte vänta på att P skulle komma, han skulle hämta en vagn senare. Så L tog epan och skjutsade hem honom, glad kille :) Så småningom kom P igen och vi var kvar en stund till, sen åkte vi hem och A var lika brännhet än. Konstigt att inte tabletterna tog ned tempen mera.
Vaknade två gånger på natten och fanns till hands när han inte mådde bra. I morse hade det vänt och tempen var åter på 39,5 grader...som har sjunkit sakta under hela dagen. Han hade verkligen en riktig febertopp. Och inget annat...ingen förkylning, inget halsont. Nu är tempen ok, utan tabletter, men han är trött och slut, trots att han sov större delen av dagen. Han har iaf ätit idag. 
Jag och J har städat hans rum, inkl fönsterputsning. Skönt. Tänkte ta As rum också när han har piggnat i.



Smaskig tårta.

2 kommentarer:

Vargen sa...

Men oj vilken feber. USCH!
Tårtan var läcker och blommorna otroligt vackra <3

Vida sa...

Vilka vackra bilder och jag som helt loggat ut från bloggläsande under månader har helt missat magont och annat.. skönt att höra att det bättrar sig och att hög feber går ner. Tack för dina fina kommentarer och en varm kram och önskan om en särdeles fin sommar.
Kram från Liv