lördag 20 maj 2017

Roadtrip Skåne: Kivik med omnejd.

Nu ska vi se...i går eftermiddag så letade vi ju reda på vårat boende Kastanjegården. En fin skånegård med egen äppelodling med ca 4000 träd :) Vi bar in våra grejer och mumlade lite om att vi inte hade fått den lägenhet som vi hade bokat, men det funkar ändå. Värdparet är förlåtna för dom är så trevliga :) Vi handlade lite och tog en promenad i närområdet och sen chillade vi mest.

Vi bor lite bakom men det är ganska skönt.

Äppelträd  så långt ögat når

I morse åkte vi till Simirishamn för att jag så gärna ville se Apotekarns trädgård.... men ni får inte ens se en bild därifrån för jag är så besviken. Hur kan man låta en sån fin trädgård sunka ihop sig så? Nu kändes det som att namnet mest användes för att sälja grejer.
Vi gick i några affärer och besökte loppisen i Suckarnas gång.

Sen åkte vi hem och bytte om och åt lite lätt lunch innan vi begav oss till nationalparken Stenshuvud. Vackert som allt annat här med fina stigar, bokskog, blommande ramslök, nån backsippa, sandhed, strand och ett naturrum med info. Vi trodde vi skulle vara någorlunda ensamma...pyttsan! Jättemycket folk överallt, vi blev förvånade faktiskt, det är ju inte semestertider.

Den här bilden är tagen vid Kungagraven i Kivik.

På vägen till Stenshuvud ligger Den engelska trädgården. Vi gjorde ett besök, den är ganska liten men jättefin och hade trevlig personal.

Vi fortsatte att vara turister och åkte till Kiviks musteri. Där tyckte inte jag att det var så himla mycket att se egentligen men dom hade fabriksförsäljning av sina egna produkter och en del annat.

Vi åkte in mot Kiviks by och besökte Kungagraven eller Kiviksgraven som det också kallas. Googla om du vill veta mera. Fånigt att dom tog entré dit, visserligen bara 25 kr men ändå. Det var inte mycket att se.

Efter det så letade vi något att äta, tog hem det hit och åt, gick en kall blåsig promenad för på lunchen så vände vinden och det blåser kallt. Soligt än men kalla vindar.

Älskade magnolior, jag frossar i dom nu när jag har chansen :)