lördag 5 november 2016

Höstlov med snö, födelsedag och allhelgona.



Tisdagmorgon såg det ut såhär...


Och på väg in till Sundborn såg jag två älgar...ingen snö där eller i Falun.


Ja, som ni ser så fick vi snö i veckan, ett par cm här och mer på andra ställen. 
Jag hämtade J och H på innebandyn tisdag och onsdag också, städade lite.




På torsdagen åkte jag in till stan och Vettris, Hanna skulle sanera munnen och Franz kastreras. Kom dit och Hanna pep som en galning. Släppte ut henne ur buren och hon lugnade sig lite. När veterinären kom så sa han ojdå...jag hämtar lugnande direkt. Veterinären och en sköterska kollade hund och katt, hon bar iväg Franz och Hanna fick en stick i benet. Jag fick sitta med henne i famnen medan hon blev mer och mer loj. När han hämtade henne så reagerade hon knappt, lilla puppan. 
Jag åkte hem och gjorde en lingonriskrans och plockade ihop lite. 
Veterinären ringde och sa att Hanna ville hem :) Jag hörde hur hon pep i bakgrunden...Så jag åkte in och hämtade dom. Dom kom med henne i koppel och Franz i buren, fick en genomgång av Hannas mediciner osv. Upptäckte att Franz satt i annan bur, inte våran. Han gick iväg med honom och kom tillbaka med en helt ny bur. Dom hade skickat iväg en annan katt i vår bur så vi fick en ny. Tyvärr så var den lite mindre än våran...vi brukar ju ha Hanna i vår. Hemma igen så gick H och lade sig direkt, sov som en stock. Franz var lite loj först men sen lekte han länge...länge....

Jag åkte och hämtade ut Hannas mediciner, fanns ej i byn så det blev i stan på väg till ett föredrag som jag skulle på. En trevlig man som visade bilder och berättade om sina resor till bla Namibia för att leta sten, kristaller. 




I fredags småfirade vi A som blev hela 14 år gammal! Vart tar tiden vägen? Vår lilla lilla bäbis som bara vägde 1063g och var 38 cm lång när han kom ut via nödutgånen. Dvs med kejsarsnitt. Ja det var en omtumlande tid....Älskade barn.

Innan firandet så hade jag en healingkund som kom ända från Dala-Järna, hon hade sett min annons på fb :) Jättetrevlig. 

Idag har jag dammsugit och torkat golv. Och spanat i fönstret på en fasan som var vid fågelmataren i flera timmar. Sen kom släkten och firade A med paket och fika. Trevligt att träffas. 


Det är ju allhelgona i helgen och jag tänkte mycket på mina nära och kära idag. Jag stod och diskade och lyssnade på svenska kvinnliga sångerskor, Melissa Horn, Cajsa Stina Åkerström, Laleh mf. Det blir så naket när man sjunger på svenska tycker jag, mera utlämnande. 
Så jag stod där och tänkte.... mormor, jag var knappt ett år när hon dog men hon fanns alltid där ändå på något sätt för mamma berättade alltid en massa om henne, gjorde henne till en del av min uppväxt ändå med knasiga historier osv. Morfar som jag träffade nästan varje dag under en del av livet, han kom alltid när mamma slutade jobbet, pratade, fick mat osv. Och vi var ofta nere hos honom i huset då vi var mindre, mamma hjälpte till med trädgård och viss städning. Moster...lite av familjens svarta får :) Otämjd, hon gjorde som hon ville, inte vad folk förväntade sig. Farmor som var så snabb in att man knappt fattade vad som hände, det tjattrades lite, en godispåse på bordet och vips så var hon ute igen :) Farfar och hon var borta hela somrarna i sin stuga.  Min vän C som jag förlorade kontakten med när jag började vara i Bjursås, som vi har skrattat och tokat oss! Morbrors fru S som sydde kjolar åt mig när jag var liten. Kusinen som jag red med.... många är dom på andra sidan och jag har tänkt på många av dom idag...fler än dom som är med här.. men mest på mamma såklart, underbara saknade mamma. Hon var så noga med att tända på gravarna till olika högtider, det skulle brinna ljus där då. Nu är det vi som tänder för henne och dom andra och jag som berättar knasiga historier om henne för mina barn. Jag är så glad att dom båda minns henne själva och inte bara genom ord. Vi saknar dig mamma! 

2 kommentarer:

Laila sa...

Det är ett bestyr när katter och hundar måste till veterinären, särskilt om de är oroliga av sig.
Härligt att kunna minnas de döda med knasiga historier!
Och grattis till healingkunden!
Önskar dig en trevlig helg!/Laila

Tomas Varg sa...

Nödutgången? Stremt 😂
Kommer så väl ihåg när du och P blev ett par ❤️ Åren går. Grattis A 🌹