söndag 31 juli 2016

Stenö havsbad del 2



Ja, som jag skrev i förra inlägget så tog jag en promenad när barnen hade badat färdigt. Längst ut på udden ligger Stenöorn, ett naturreservat med öppna strandängar och långgrunda stränder. Där betar får och det finns ett utkikstorn att skåda fågel ifrån. Den här första kvällen så sken solen, det doftade hav och varma kråkbärshedar när jag följde stigen ut mot tornet. Den här tiden på året får man bara gå ut dit och ingen annanstans för att inte störa fåglarna när dom häckar. Vid tornet fanns det redan två äldre herrar som visade sig heta Gunnar och Erik, väldigt trevliga. Dom berättade en massa om restaureringen av reservatet, om skärgården omkring oss och om fåglarna vi såg, dom lånade ut sin kikare så jag fick titta på Skarvarna som flög över oss. 



Tittar ni noga så ser ni herrarna högst upp i tornet. 



Fackelblomster, Strandvial
Slåtterblomma, Strandglim.


Den ljusa linjen i vattnet är en sandbank som gick långt ut, båtarna fick hålla långt åt sidan.


Runt hela campingen gick det fullt med fina stigar och vägar i den sandiga glesa tallskogen. På motsatt sida från bryggorna så finns det sk hundbadet och nakenbadet. På kvällarna när solen sjönk så var den sidan jättefin med ett underbart ljus. Och jag knäppte en massa bilder på strandråg och vass ;)


En kväll blåste J bubblor och jag försökte fånga dom på bild. 


Strandråg med hundbadet i bakgrunden.


Jag gick här flera gånger, så himla mysigt. Skulle ha velat gå stigen som gick in och ut till nakenbadet för det såg också fint ut men jag vågade inte riskera att springa på någon nakenfis där. Hörde folk som pratade så det var absolut folk där :) 
Men iaf..ni som åker till Stenö, ta er tid att gå ut på Stenöorn och stigen runt udden, gärna i kvällssol. Vackert!


2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Vilka snälla herrar ❤️
Jättefina foton och jag älskar verkligen såpbubblorna 😊

Vida sa...

Älskar dina bilder.. och speciellt att du fotade såpbubblor. Du som är en mästare att fånga.. det är vackert. Varm kram från Liv