fredag 6 november 2015

För tretton år sedan...



Det händer inte så mycket...dagar och veckor går...blir till år. För tretton år sedan ( tidigare i veckan ) blev jag mamma första gången. Inte helt odramatiskt, inlagd med havandeskapsförgiftning och sen upptäckte dom att det var dålig flöde i navelsträngen med dålig tillväxt på barnet. Låg inne ca två och en halv vecka så en morgon gick hjärtljuden ner och blev låååångsamma. Desto mera aktivitet runt om, rond-doktorerna kom tillbaka, P ringdes in, jag gjordes i ordning för kejsarsnitt och sköterskorna sprang genom korridorerna med mig i sängen och P i släptåg. In på operation, ingen tid för bedövning, blev sövd istället. Jag tittade på klockan 11.10....klockan 11.21 är han född i vecka 30+4. 38 cm lång och vägde 1063g. Liiiiten plutt... Hej å hå, jag sov men P fick följa med lilla A ned på neo-avdelningen och lägga honom i kuvös. Jag vaknade, fick se det lilla livet och ha honom på bröstet en stund innan jag rullades upp på BB, fick mera morfin och bad P åka hem :)
Sen följde två månader på Neo innan vi fick hem honom till oss på riktigt. Hit till huset som vi flyttade in i medan han låg inlagd, minns inte mycket av den flytten kan jag säga :) Och nu är han tonåring...:)
Han och jag blir själva en stund nu på kvällen för lillebror ska på skoldisco och P jobbar.

Tidigare idag var jag in till Ps mamma och hennes ateljé, vi bestämde hur en tunika och en klänning  till mig ska se ut. På telefon senare så diskuterade vi även fram en hatt :)


Igår var jag på mediumcirkel, roligt som vanligt. Men hemvägen var inte så kul...sån tråkig dimma. Hade jag hellyset på så såg jag lite längre bort men knappt vägen närmast mig, hade jag halvljuset på så såg jag vägen bra men bara en liten bit framför mig. Kändes som en evighet innan jag kom hem. Och idag har det varit grått, grått grått...





Grått idag.

1 kommentar:

Tomas Varg sa...

GRATTIS A!
Jag minns det som igår när du och P blev tillsammans :)
Tonåring alltså? Typiskt 71:or att bli äldre ;)