söndag 11 oktober 2015

Vacker morgon och en riktig jobbdag.



Måste bara visa er pumpalyktorna jag köpte på Ö&B, tycker dom är kanonfina :) Tack till LinneaMaria för tipset.

I går, lördag, var jag och Hanna ut i skogen en sväng. Plockade med mig lite material hem och gjorde en snabb-bukett till brokvisten. Har även plockat lingonris men det ser inte ut att jag får tid att göra den kransen någon gång...händer så mycket annat. Inte heller har jag klippt klart Hanna, hon ser inte klok ut! P rakade ner henne på ryggen och nu är resten tuffsigt och fult. Fryser gör hon också och har därför tacksamt sin tröja på sig som svärmor sytt åt henne :)


 I morse var himlen över sjön småkrusig och väldigt rosa men innan jag hann ner så hade krusigheten försvunnit och en svag strimma av guld visade sig. Så otroligt vackert!





Solguldet försvann och det rosa tonade ut, allt var över på några minuter, max 15. Snart var det helt grått igen.



En liten stund brann det i asparnas toppar

P och hans kompis T lyfte in den andra kaninburen i går kväll och idag inspekterade kaninerna den direkt när dom kom ut i inhägnaden. Pysen var som vanligt tuffast och hoppade in först. Dom fick mat därinne för att gilla den :) Vi måste  fixa till så att dom kan gå in och ut från den "riktiga" buren snart. För jag känner att jag inte törs vänta så länge till med att dela på dom. Vill inte ha kaninungar i vinter. Och med den vita buren inne i inhägnaden så kan dom ändå hälsa på varandra. Tänkte att dom ska få turas om med att bo i burarna så ingen kan hävda revir sen. För tanken är såklart att dom ska bo ihop igen sen efter kastreringen.




Sen tog jag och vände på det andra facket i komposten. Två fulla fack och ingen jord...komposten har varit för torr tror jag :( Fast det regnat så mycket i sommar... Sen klippte jag ner lite perenner och fick hjälp av A. J åkte till en kompis. P tog fram motorsågen och sågade ner våran hägg! Vi ska få infarten fixad, dom kommer och gräver på tisdag och vi ska även bredda infarten. Insåg att trädets rötter kommer att bli avgrävda... så vi tog och sågade ner det på en gång. Då kan dom ta upp roten med skopan. Det blev tomt...men jag tänker att jag kan få plantera något annat "finare" och inte lika högt där sen istället.




Sen rykte spireabuskarna vid garageväggen och staketet. Vi grävde upp slipers, sten och plattor. Tog reda på sättsanden och tänker ev använda den till ett annat projekt.
Ställde in utemöblerna och solsängarna och fixade med en del annat. Känns så himla skönt att få greja lite ordentligt! Att det händer något.





Tomt...och väldigt öppet...


Tyckte jag förtjänade en öl efter allt slit :) Dock bara en 3,5 %. 

1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Jättefina lyktor :)
Men vad har P gjort med Hanna? Stackars vovve :) Hälsa Hanna att jag också fryser. Grymt vackra foton på solen och sjön.
Öl? Behave! ;p