lördag 19 september 2015

Pappa 70 år och två sorters juveler.



Ja....äh, vi kör på så får vi se vad det blir :)

Jag och en jobbarkompis var ute i skogen förra lördagen. Det var mulet och vi var rädda för regn men  vi klarade oss hela tiden vi var i själva skogen :) Vi letade, och hittade faktiskt några mindre, bergskristaller :) Vi kände oss som värsta skattletarna. Det var roligt och naturen var vacker även om vi mest stod med näsorna mot marken. Måste helt klart göras om.




Nån annan häxa hade visst varit där före oss ;)



Helst hade jag velat hitta ett sånt här... Det här är också bergskristall som pappa har plockat i Norge för längesedan.

Min kära far fyller 70 år och vi har firat honom i helgen. Igår åkte jag in till stan och hämtade smörgåstårta och vanlig tårta. När jag lämnade av dom hos honom så träffade jag min faster och hennes man en stund. Sen kom det mera folk och tanken var att jag skulle åka upp igen men med huvudvärk och sjuka barn så...blev det inte så.

På förmiddagen idag var jag upp och kollade hur det såg ut hos honom, diskade undan några få glas som stod kvar, handlade lite och åkte hem igen.
Tillbringade nån timme i trädgården med kaninerna, städade ur buren, tog en kort promenad med Hanna och fotograferade fjärilar. Många citronfjärilar som fladdrade omkring men även några andra skönheter. Sen gjorde jag mat till barnen, väckte P och gjorde mig i ordning för att åka till pappa igen. Men först fjärilarna....


På min röda solhatt " Magnus" gillar både fjärilar, bin och humlor att vara. En riktig fjärilsmagnet. Citronfjärilar övervintrar som vuxna fjärilar och den nya generationen kläcks i slutet på juli eller i början av augusti. Dom ser nya och fräscha ut, äldre exemplar kan se bleka och slitna ut med trasiga vingar. Det är inte alla fjärilsföräldrar ( arter alltså ) som lever när den nya generationen börjar flyga.


Här samsas citronfjärilen med en amiralfjäril. Amiralfjärilar övervintrar också som vuxna men har svårare för det här hos oss, vi har för kalla vintrar.



På ringblomman sitter ett påfågelsöga, ännu en vacker flygande juvel. Gissa hur den övervintrar? Som vuxen såklart :)




Här har bilderna hoppat lite som dom vill....buketten pappa fick av oss...härligt karamelliga rosor.


Och här ligger Elvis och gonar sig solen.


Men tillbaka till fjärilarna igen...här en nässelfjäril. Övervintrar som vuxen....


Och ännu en citronfjäril...den här satt så stilla och vingen såg konstig ut. Liksom invikt. Jag pillade försiktigt ut den och fjärilen reste upp sig mera, den nästan halvlåg först. Efter en liten stund såg den ok ut och flög iväg. Undrar vad som hänt? För inte kan den väl ha kommit ut ur en puppa så här sent och var "färsk"?

Den övre bilden tog jag idag och den undre tidigt i våras. Ville att ni skulle få se sorgmantelns fina insida också och den lyckades jag inte fånga idag. Sorgmanteln övervintrar som dom andra, som vuxen, det är därför vi ser dom här fjärilarna sent på hösten och tidigt på våren. 
Härligt med så många fina fjärilar!


Såja, det var fm det. Åkte till pappa och träffade två morbröder, en med frun med sig, en moster med sambo och så en kusin till oss. Syrran med familj kom också. Tyvärr så kom ingen från min familj, P sov som sagt och skulle åka och jobba sen och barnen är sjuka. Men vi andra hade roligt, iaf hade jag det :) Mycket prat och gamla minnen, smörgåstårta och fika. Man borde träffas oftare....
Pappa har en omgång till kvar, imorgon skulle grannarna komma in på tårtor :)




2 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Så härligt att få träffa så många släktingar på en och samma helg.

Anonym sa...

Grattis pappa :)
Jättefina foton på blommor och fjärillar :)

/Tompa