onsdag 19 augusti 2015

Säfsen, med barn och hund den här gången.




Jag tyckte att sommaren hade varit ovanligt innehållslös, för några utflykter och badstunder. Så jag bad min snälla kusin M att boka en stuga i Säfsen till mig, barnen och hunden. Vi åkte ner vid lunchtid på torsdagen och för första gången så fick vi vänta på stugan. Vi tog en kort promenad och fikade. Sen boade vi in oss i stugan, handlade mat och godis, spelade kort och bara mådde gott.  Vi hade sol och varmt alla dagar utom söndagen, men även då var det finare än genomsnittet den här sommaren...






Stigarna var hårdare än i maj, packade av många fötter och cyklar under sommaren.







Några gula löv hade singlat ned på marken.

Efter fredagens morgonpromenad så åkte jag för att rida med M, hon hade en inbokad grupp som jag fick haka på. Den här gången fick jag rida på Asta, barbacka! M har minsann inget överseende med att jag inte har ridit sen förra året i maj. Men det var en lugn ridtur då dom andra var ganska oerfarna. Eller lugn och lugn...det hände ju lite grejer iaf även om takten var lugn :) M red också barbacka och hade Tyra som handhäst i grimman, där det var smalt på stigen fick hon gå lös :) Asta tyckte att det kliade och lade sig ner och rullade, jag fick hoppa av och hålla undan tyglarna och sen fort hoppa på igen innan hon reste sig upp. Annars hade jag inte kommit upp på hästryggen igen tror jag....kanske om vi hade hittat en lämplig sten :) Det var iaf en väldigt trevlig ridtur tyckte jag...blivit fegare för vilda galopper i vuxen ålder :)

Barnen och hunden då? Ja, dom var i stugan och chillade.


Asta.






Vi åt lunch och sen badade barnen på badplatsen nedanför stugbyn, dom cyklade omkring och jag läste, promenerade och bara var.



På lördag fm var vi till Torpet, där M har minizoo med kaniner, höns och småhästarna. Vi tittade på kaninungarna lite snabbt, M hade en ridtur och vi skulle vidare till Snowcamp. Barnen hoppade i två timmar och hade kul med några av dom andra barnen som var där. Det var många barn, över 30 st. Vi for till badplatsen inne i Fredriksberg efteråt och badade och solade i nån timme. Var på väg hem till stugan och Hanna när M tyckte att vi skulle komma till Torpet igen och titta närmare på kaninerna. Så det gjorde vi. Kaninungarna är ju bara så söta! Vi klappade även på hästarna och hönsen.



Den här bruna lilla rackaren......



....och den här vit/bruna sötkorven ska få bo hos oss om nån vecka! Äntligen har jag övertalat P att vi ska ha kanin :) Han tycker synd om dom...sitta i en bur å glo. Men dom här ska få ha fri tillgång till utehage och så är om ju två. Ska bli så roligt :) Jag hade kanin som barn och sen hade jag en som vuxen när jag bodde i Sörskog.
Vi åkte hem och upprepade mönstret från kvällarna innan :)

Fast på promenaden som jag och Hanna tog så var jag så närvarande i naturen...kände mig känslig och ödmjuk inför allt vackert runt mig. Och så kände jag en välbekant pirrning i kroppen...en andlig närvaro. Tänkte bara skaka av mig den först....men sen tänkte jag: vad håller jag på med, klart jag ska kolla vad det är. Och fick in en ande som blev flera, så härlig upplevelse, spontant på en sig, bara sådär. :)
Det var verkligen en speciell stämning under hela den promenaden....




Vår stuga, perfekt med en liten stig ner bakom så man snabbt kommer undan med hunden och slipper gå förbi en massa stugor.

Söndag, städning och hemresa...alltid lika tråkigt. Jag älskar ju Säfsen!





Och det här är Lilla Handelsboden med så trevlig personal. Dom har allt möjligt i sin lilla butik som är fullt öppen under högsäsong och kan vara stängd under lågsäsong. Då får man åka in till  byn och handla och det kanske man vill göra iaf. Det finns ju mera där och kanske blir det billigare också. Men det är skönt att den här butiken finns nära tycker jag. Barnen cyklade dit flera gånger och handlade.
Men nu är sommarlovet strax över, imorgon börjar skolan. Tänk att våran A ska börja på högstadiet! Och J i mellanstadiet! Håhåjaja....


1 kommentar:

Hemkära Hanna sa...

Så mysigt! Och vackra bilder. Ja, nu börjar vardagen igen, bara att hålla i hatten och hänga med.