måndag 13 juli 2015

En hel massa men mest växter.



Min första semesterdag idag :) Ljuvligt! Men först lite annat...

Och en varning för att det är många bilder :)

På vägen ned till badplatsen har vi i flera år besvärats av några som inte jag tycker är ljuvliga iaf...huggormar. Dom första somrarna såg vi nån enstaka orm sen har det bara ökat. I år har folk sett 4-5 ormar på samma ställe. Hu! Jag ryyyyser... Vi har sett tre som mest, en väldigt svart och två ljusare. Den svarta har inte särskilt bråttom iväg heller fast vi stampar när vi kommer. Dom ringlar sig ner i ett hål alldeles vid stigen. Har god lust att rulla dit en stor sten för ingången. Det är inte så himla roligt när vi är flera som har barn och hundar...




Det här är två stycken som glider iväg åt olika håll när vi kom dit en kväll. P klippte gräset och klippte även stigen ner och vid badet. Han badade men jag fegade ur, bara 15 grader. Jag ville inte riskera att ha ont i kroppen sen, det reumatiska brukar kunna krångla.




Gräsfjärilar.


På lördagkvällen tog vi en åktur med fyrhjulingarna, inte så jättelångt men det var roligt. Först åkte vi till Hillersboda och åkte upp på toppen av den numera nedlagda skidbacken. Vilken utsikt!





Backen är som en blomstrande äng, så vackert och det doftade sommar.






Vi åkte vidare och plötsligt blev doften av björk och våt skog påtaglig. Efter en liten stunds körning så förstod jag varför, det hade regnat och tydligen rätt rejält syntes det på vägen. Vi stannade till vid Djuptjärn och fikade och det droppade från tallarna som om det skulle regna än.





Bowl of beauty.



Flammentanz ser ut att få rätt bra blomning i år, varit lite dåligt förut.



Vit krollilja.


Schersminens doft kastar mig raka vägen tillbaka till både barndom och ungdomstid. I närheten av vår dåvarande bostad fanns en jätteschersmin på en offentlig plats och den fyllde hela platsen med väldoft. Underbar!

I går åkte vi till Hillerboda igen, dom hade loppis längs hela bygatan. Men vi gjorde inga fynd direkt, några böcker, en skjorta/ tunika till mig, en liten båt till J och borrar till P.
På em började jag med mitt "flistäckta land". J hjälpte mig lite och A var i garaget med P. Vi tog bort resten av fliset och började gräva upp växter vid grinden. Vi ska få hem en grävmaskin och jag flyttar hellre mina växter nu än i vild panik kvällen innan dom kommer :)



Så här såg det ut innan, fliset borta och tuvan med styvmorsviol rykte den med. Vi hann lite innan det var dags att gå in. Idag åkte P, hans pappa och en kompis på en längre fyrhjuingstur och jag fortsatte gräva. Det ena ger det andra liksom...blir alltid lite annat som flyttas av bara farten. Jag hade kanske inte valt dom här växterna i mitt land om jag inte hade varit tvungen att flytta dom andra. Men det är bara att ändra igen om det blir väldigt dumt.






Dom här små raringarna hämtade jag hos min morbror K-Å. Min pappa var där så vi språkade en stund innan jag åkte hem och planterade. Det är guckusko, växer vilt på en del ställen och är fridlysta. Min mormor och morfar tog hem dom från Norge för längesedan, jag mins dom när jag var liten. Nu har dom inte blommat på länge och jag ville se om dom trivdes hos mig, tog bara två ifall dom inte skulle gilla flytten. Håller tummarna!
Och där började jag bli ganska mör men jag flyttade några plantor till, plockade ihop och sen gick jag och barnen till sjön. Jag var varm och klibbig och knotten började bli väldigt intresserade. Det var lite varmare i vattnet, 20 grader ungefär. Svalkade skönt :)


1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Typiskt 71:or att dra till sig knotten :)
Jättefina foton du tagit denna gång också :)
Gillar trehjulingarna :)