lördag 6 juni 2015

Kreta- växter,lite mat och keramik.



Olivträd, olivträd och olivträd...det finns många av dom på Kreta. Man säger att världens äldsta olivträd finns här och är 3000 år gammalt! Jag spanar alltid på växter och här kommer några...  


Den här röda rosen var riktigt stor, tyvärr så hade jag inget att jämföra med på bilden. Många av rosorna, själva blomman alltså, inte buskarna, är stora och maffiga.


Det här är blomman på en aloveraliknande planta som växte som marktäckare vid stranden.


Plommon utanför våran ingång.


Den lokala plantskolan, han höll på att stänga så jag gick inte in.


Bouganvilla utanför balkongen.


Den här humlan var helt svart, stor och hade blåskimrande vingar. Har glömt vad blomman heter.




Fikon, växte som typ sly på en ödetomt.



Den här söta lilla slingerväxten med sina små bägare växte i en plantering med pelargoner. Jag gissar att dom betraktar den som ogräs, allt annat runt om var bortrensat och marken var bar men den här hade trasslat in sig med pelargonen :)



Dålig bild men det här är en privat köksträdgård som vi gick förbi nästan varje dag. Tomaterna växte som låga buskar med stöd av ett armeringsjärn och man odlade även squash och lök.


Den här slappa katten bodde där och på bilden ligger han på andra sidan och tar igen sig i ett mera obrukat område.


Man kan inte bara leva på skönhet... vi åt såklart lite mat under veckan. Dom flesta ställen i närområdet har samma saker på menyn som smakar ungefär lika. Vår favorit restaurang är och förblir nog Casa di Mare. Mest för den trevliga personalen som kände igen oss :) Men även för att den ligger fint vid havet och har god mat.



Efter middagarna brukade vi spela kort en stund innan vi la oss. Och även om bilden visar alkohol så drack vi väldigt lite sådant. Varken jag eller P är särskilt intresserade och vi handlade ingen sprit på taxfree. Men varje gör som varje vill, såklart. Och på mig slank det ner en och annan öl till maten.


Sådana här små kyrkor har en del i sina trädgårdar, många har ljus inuti på kvällarna. Den här är ganska stor och stod på vårt hotell.



Inne i Platanias ligger det en liten affär med kretiansk keramik. Mycket fina och färgstarka saker men även en del vitt för oss nordbor :) Det är ett familjeföretag med tre- fyra butiker till och alla grejerna är gjorda för hand och innehåller inga giftiga färger utan allt är färgat med naturliga pigment. Jättetrevlig kvinna som jobbade där också och ville prata lite såklart :)




Dom två bilderna härunder visar fat och skålar från en annan affär som sålde kretianska saker, tex kryddor, olja och honung. Den heter Just Creta och ligger i Agia Marina. Dom här mönstren är helt underbara! Jag köpte bara en liten liten skål, att njuta av :) Där köpte jag även påsar med lavendelblommor och rosmarin.




Här är mina ljuslyktor från den första affären, dom ska representera dom fyra elementen. Om vi börjar uppifrån och följer klockan så blir det: luft, eld, vatten och jord. Den i mitten skulle kunna stå för "spirit" eller ande, dvs människan. Men den kommer jag nog bara att ha som en vanlig lykta. Hade velat ha den färgsättningen till "luft" men den fanns inte i mindre storlek.


2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Otroliga foton. Helt sjukt va fina. Men hur lyckades du fota humlan? :D Fotot med mat fick mig hungrig när kl är 03:30 :(

Vida sa...

Så himla vackra bilder och vilket vackert hantverk. Fin tanke med de fyra elementen. Har aldrig varit på Kreta men blir riktigt sugen. Kramar