tisdag 16 juni 2015

Försommarblandning.


Ok, det har varit skolavslutning, lite känslosamt i år då A ska upp i högstadiet och J börjar på mellanstadiet. As klass åkte traktor och vagn, åt pizza och hade det trevligt efter avslutningen på torsdagkvällen. Han inledde lovet med att ramla på cykeln dagen efter och skrapade benet. Tur det inte är badväder...för nu har båda barnen varit sjuka också. Hög feber, runt 39, 5 grader mest hela tiden och A var ända upp på 40,2. Båda har kräkts en eller två gånger och varit dåliga i magen men inte som "vanlig" magsjuka. Det är inget roligt att se dom så bleka och utslagna... nu har det iallafall vänt men jag ska vara hemma imorgon också, vill inte lämna J ensam utan vuxen hemma än.

Nu tar vi något roligare istället, blommor :) Jag jobbade i lördags...det var hundra år sedan och efter det så åkte jag på Plantagen och köpte en busktomat, citronmeliss och ett syrenträd. Trädet är ett "Beauty of Moscow" som ska ha rosa/vita fyllda blommor. Jag hoppas det kommer att trivas. Har inte planterat det än, det ska stå i den rabatt som jag har haft täckt med flis under något år. Har börjat kantskära och rensa upp lite. Men det händer ju så mycket annat hela tiden :) Sjuka barn tex...




Årets pelargon 2015 " Violino" fick pryda krukorna vid trappan i år...kompisarna i krukan ser dock för eländiga ut. Kanske måste jag byta ut dom.





" Du lindar av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår" / Visa vid midsommartid.







Katla fixar sin egen middag ibland...urk...


...då är efterrätten godare, kantnepeta aka kattmynta. Jag försökte fota humlor men hon skulle absolut vara med :)


På kvällen fick vi chansen att göra något själva en stund och då valde vi att åka en sväng på fyrhjulingarna. Det var längesedan...förra året åkte vi ingenting tillsammans. Den ena hjulingen var sönder då. Vi åkte ingen lång sväng nu men det var skönt att komma hemifrån och ut i naturen.




Liten snabbfika vid Ågsjön.




Nu hoppas jag att barnen blir helt bra och håller sig friska resten av sommaren. Midsommar till helgen och vi har inga direkta planer..som vanligt :)


4 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Vilka underbara bilder! Du är en fantastisk fotograf!
Hoppas verkligen att ni får bli friska snabbt och kan njuta av sommar och lov.
Kram!

Tomas Varg sa...

Jag håller med Hemkära Hanna, (Fränt namn) du tar fantastiska foton och du lyckas fota humlor som är omöjliga att fota. Va tråkigt med sjuka barn och cykelolyckan :( Nog är det känslomässigt jobbigt att byta klass i den åldern :( Trevlig midsommar söstra mi. Typiskt 71:or att inte ha något att göra på midsommar! Det regnar ju endå :(

Annica sa...

Tack snälla ni!

Annika Christensen sa...

Dill pion står på min lista blir allt lite avis.
Hoppas att ni piggar på er.
Ha en skön helg
Annika