onsdag 24 juni 2015

Midsommarhelgen, utflykt och växter



Hallihallå! Hoppas eran midsommarhelg var bra. Vi hade som vanligt en lugn helg, pappa var hit och åt med oss på midsommarafton, annars har vi mest chillat och åkt lite bil. Alla har vi olika saker som är viktiga i firandet, vem man är med, vart man är, vad man äter och dricker osv. För mig är lövandet av bron och blombuketterna viktiga. Inte viktigast såklart, men jag tycker det är mysigt. Många buketter plockas, stora och små och till gravarna såklart.



På midsommaraftonskväll när vi åkte en sväng så hamnade vi vid ett ställe där man förr slängt trädgårdsavfall. Mycket brännässlor och en djungel av vinbär bredde ut sig men även några guldkorn...som något slags överblommande lökar, blommande tazetter ( med reservation ), stenpartiväxter och något okänt. Titta på bilden här under...vad är det? Påminner om riddarsporrar men bladen är mjukare, ca 1 meter höga. Dagen efter var vi dit och grävde upp några.



På midsommardagen ville jag att vi skulle göra något och inte bara sitta inne. Så vi åkte till Våckelberget, ett sk sydväxtberg, där det växer arter som inte växer här uppe annars. Jag och P var dit för 9 år sedan och snälla...kommer jag på den tanken igen så lås in mig! Nädå, men det är dryyygt att gå uppför. Och nu fick jag inte ens se några rara växter, en lapp önskade att man inte gick fram till branten eller vistades nedanför. Någon ny art av fågel som häckade för första gången på länge där som dom ville skulle få vara ifred och det respekterade vi såklart. Så vi gick inte nedre vägen utan stånkade oss uppåt och väl uppe så höll vi avstånd till själva kanten.






Utsikt...
Men Hanna brydde sig bara om fikat :)


Som jag skrev så fick jag växter med mig hem, ja INTE från Våckelberget såklart. Så jag grävde ner dom lite hastigt och fick fortsätta dagen efter. Och på söndagen sken faktiskt solen! Men så var det ju riktiga sommarsolståndet då.  Då planterade jag även  mitt syrenträd, Beauty of Moscow och snacka om att jag blev förvånad när jag knackade ut rotklumpen ur krukan. För det fanns knappt någon rotklump....:( Besviken, funderade hur jag skulle göra, plantera och hoppas på det bästa eller byta direkt? Det är garanti på ett år men vad sjutton....Jag planterade det iaf och var in på Plantagen och pratade med dom på måndagen. Visade bild på roten och fick skrivet på kvittot att hon sett det. Men faktiskt så ser trädet redan gladare ut så jag hoppas det går bra.


Tazett? Doftade underbart!


Nya trädet i min rabatt som varit flistäckt i två säsonger, håller på att fixa till den nu.


Inte mycket till rot...


Första delen av "den flistäckta", den här delen har väl vuxit fram under två år tror jag..? Än finns det utrymme kvar :)




Rund brudspirea och rakt måbär....just i den här vinkeln ser det ut som ett utropstecken :)



Ser ut som någon glömt tofflorna? Det är nog hon i den orangea kjolen som ska ut på galej...!


Köpte nya handskar på Plantagen, har slitit ut dom andra :)

5 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Jo min midsommar helg var bra, förutom att jag jobbade midsommarafton :(
Lövande av bron är ju viktigt och mysigt :)
Jag kan ju inget om växter så jag gissar att det är riddarsporrar 2.0
Fin utsikt från Våckelberget, typiskt 71:or att knappt orka upp för berget :)

Hemkära Hanna sa...

Så spännande med lätt okända växter! Hoppas att det är något helt fantastiskt vackert!
Rotklumpan var verkligen i minsta laget och jag tycker de på Plantagen borde ge dig en ny planta av bara farten för att de skämdes över att sälja så osäkra växter.
Härligt att få ha precis den midsommar man önskar, det är fint det.
Kram!

Vida sa...

Vilka fantastiska bilder <3. Tänker att det är intressant att det som är viktigt på midsommar är olika för alla och det viktiga är ju att man vet vad man själv tycker så det kan uppfyllas. Jag hoppas rotklumpen tar sig men tycker precis som Hanna att det är väl bara att ge dig en till och få en ny kund oavsett om den resulterar i en eller två plantor.
Kramen och tack för pepp hos mig
Liv

linnea-maria sa...

Nej det var inte mycket till rötter :-/ Jag hoppas att den tar sig för Beauty of Moscow är fantastisk. Jag planterade en hel häck i mitt gamla hus som blommar nu.

Laila sa...

Liksom du glömmer jag nästan alltid att ta ur plantan ur krukan och inspektera rötterna innan jag köper något på plantskolan! Förargligt om man har långt dit!
Så fint det är hos dig nu.Och vilken härlig midsommar ni hade. Här regnade det på midsommarafton men folk kom ändå till samfälldhetens festplats och dansade kring stången!
En fortsatt fin sommar önskar jag dig. Njut medan den varar!