fredag 27 februari 2015

Tacksamhet, jubileum och shopping.



Vad är ni tacksamma för? Fundera en stund...
Jag har sen en tid tillbaka skrivit ner tio saker som jag är tacksam för varje morgon. Det kan låta mycket men det behöver inte vara jättegrejor. Har jag svårt att få ihop mina tio så kan jag alltid ta saker som att vi har rent vatten direkt i kranen, mat att äta, ett hem osv. Enkla saker som vi tar för självklara men som vi borde vara mera tacksamma för. Varje kväll när jag går och lägger mig så funderar jag en stund på vad som har hänt under dagen och väljer en sak som jag är mest tacksam för.
Varför jag gör det här? För att jag tror att det är lättare att vara positiv och glad när man inser att man har massor av saker att vara glad över :) Och jag tror att man då drar till sig mera bra saker än dåliga. Och så väljer jag att inte vara tacksam över sånt som är relaterat till sånt jag inte vill ha...tex så tackar jag inte för medicinen som tar bort min huvudvärk, för jag vill inte ha något som är kopplat till huvudvärken, jag vill att huvudvärken ska försvinna. Förstår ni hur jag menar? Det tror jag att ni gör :) Sen så är det klart att jag klagar på saker också, eller tänker: tur att jag hade en tablett i fickan att ta när huvudvärken kommer, jag är ju inte mer än människa :) Men jag tycker ändå att det känns bra hittills, att fundera på vad som är viktigt för mig, sen får vi se hur länge jag håller på :)




Det ramlade in en inbjudan till jubileum med jobbet...herregud, jag har jobbat där i 25 år! Mer än halva mitt liv...Förut så åkte fabriken till Tällberg / Leksand när det var jubileum och ett tag så åkte vi/dom vartannat år till Tällberg och vartannat till Stockholms området. Nu är det bara Stockholm som gäller...lite synd, mysigt i Tällberg och närmare för oss :) Jag tänker tacka ja, tycker det är lite roligt.


Igår åkte jag till Valbo och handlade div presenter. Inte helt nöjd till J, han skulle ha haft lite annat men...svårt när han inte önskar sig något. Jo, han hade önskat sig ett spel men det kommer inte till våran X-box. Annars gick det smidigt, handlade lite på bokrean och hittade två tunikor till mig :) Ibland när jag säger att jag ska åka till Valbo så säger en del, oftast dom på jobbet, varför åker du till Valbo, vi har ju IKEA i Borlänge nu. Jaaa...men jag kanske inte ska till IKEA :) Och det tar nästan lika lång tid för mig att åka till Valbo, det tog ca 50 minuter nu. Dom glömmer att jag bor åt det hållet :) Jag gillar Valbo och det är relativt nära till Hemlingby köpcentrum och in till Gävle om man vill.

Nä, nu blir det frukost och lite läsning i Nära.



Sov du matte...jag ska bara stirra lite på dig....


2 kommentarer:

Laila sa...

Vilken bra idé! Den knycker jag gärna! Det är alldeles för lätt att glömma hur bra man har det!
Allt gott!
Laila

Vida sa...

Älskar tacksamhet, det gör en sån enorm skillnad i livet. Skrev tacksamhetsdagbok under en period av livet och sedan dess är det en inre automatisk ritual... jag har tacksamhetsglasögonen på mig varje dag även när livet inte är så kul.. och det är bland det bästa jag gjort att öva upp det seendet. Vad härligt att du inleder dagen så.. då får man en fin känsla med sig in i dagen.
Kramar från Liv