fredag 1 augusti 2014

Sol, bad och lite åska.


Så...semestern har inte bara varit Norrköping och kattunge ;) Den har även innehållit sol, väldigt mycket sol och bad. Vi har haft underbara dagar vid byns lilla strand och jag tror vi badade på ett annat ställe en gång...orka åka iväg med bilen och trängas när man kan gå dom få metrarna ner till sjön. Ibland har vi legat där längre stunder, ibland bara ner och doppat oss eller tagit en simtur i stilla kvällsvatten. Vi har faktiskt inte gjort så mycket alls, det har varit så varmt att allt annat än stilla aktiviteter och bad har känts för jobbigt att genomföra :) Många böcker har blivit lästa, mycket fika och inga måsten. Underbart! 

( klicka på bilderna för att se dom större, det är mina bilder och du måste fråga om du vill använda dom, ingen bild är photoshoppad eller liknande )









 Våran lilla strand sett från vattnet.




A hade en kompis som sov över två nätter och den första var vi ner sent och badade. Det var lite dimma över sjön och fuktigt i gräset. Barnen kände nog av stämningen för dom var tystare och tog det lugnare när dom badade. Det är så härligt att kunna gå ner på kvällarna och njuta av det sammetsmjuka varma vattnet och tystnaden. På dagarna är det ju mera livat även när det bara är vi där :) Min syster och hennes två yngsta var med oss en dag, det var nog sista riktigt varma och fina dagen tror jag. Nu verkar det bli mera ostadigt. Även om vi haft åska och regn förut med men då har det varit på em.


En dag när vi låg där på farmors gamla täcke och svettades så fladdrade det en blåvinge omkring oss. För mig är blåvingen mamma... min morfar är en sorgmantel :) Iaf, jag har funderat på att fixa till min gamla tatuering och lägga till lite saker, bla en blåvinge som minne av mamma. Nu sa jag till P att om den sätter sig på mig så ska jag tatuera in den där den landar. Men den satte sig på utsidan av lilltån och där vill jag inte ha den :) Sen satt den på P, på flera ställen och även på As ben, bara J som inte var tillräckligt svettig antar jag :) 







En dag var det 46 grader varmt på filten...och det har varit 27 i vattnet som högst, oftast runt 24-25 grader.
Men vi har som sagt haft åska också. Jag satt på trappan och spanade på molnen, skulle det bli åska? Hörde ett annorlunda ljud, det lät inte som något fordon men ändå så kom det närmare. Sen förstod jag att det måste vara regn och vind som drog fram genom träden och jag hann knappt tänka tanken så kom det farande över sjön. Fort blev himlen grå och träden böjde sig för vinden, det kom några regnstänk men sen haglade det! Rejält också, både ganska stora kulor av is och det höll på ovanligt länge tyckte jag. Vi satt i soffan på verandan hela familjen och både förfasades och förtjusades av naturens skådespel. Sen kom blixtarna och dundret, vi räknade sekunder och Ooooade när det kom särskilt skarpa knallar. Katten kom springandes och tog skydd i en tät buske nere vid staketet innan hon kom upprusande till oss. Och blev skrattad åt...hon såg verkligen ut "som en dränkt katt". Men som sagt...mesta delen av tiden har vi haft sol och värme :)





Blöt katt :)

Iskulorna låg kvar länge i rabatten där det var skugga trots att det var så varmt i luften.

Inga kommentarer: