tisdag 5 augusti 2014

Brandrök och värme.


Ingen har väl undgått den sk Sala-branden antar jag. Vi har haft rök här i två dagar, inte i hela dagar som tur är. Det har varit mest mitt på dagen. I Falun igår så regnade det aska och sot, vi hade tur och slapp den delen. Det var mera rök här idag än igår och ett tag var det riktigt grå/vitt över byn. Vi klagar att det luktar illa och så men tänk där i närheten då...fy vilken fasa att få lov att lämna sitt hem och inte veta om det finns något kvar att återvända till. Eller att säga hej då till en älskad person och se dom åka iväg för att bekämpa branden...eller vara den som står där i eländet. Det är i alla fall positivt att se så många människor som är villiga att hjälpa till, både på plats och dom som erbjuder boende, mat, stallplatser och allt vad det är. Tack till alla er!


I går såg himlen ut som om domedagen var nära...


På ena sidan rök och regnmoln och på den andra sidan klarblå himmel.




Idag var det mest grått på båda sidorna...och det luktar så illa.
Det är ju fortfarande väldigt varmt så jag vill ha dörren öppen men icke sa Nicke, vill inte ha hela huset rökluktande.


Nu på kvällen skulle jag och barnen se på film men vi fick avbryta för det började åska. Det kom några rejäla fräsande blixtar över sjön och det kom en regnskur med ganska hårt regn. Tyvärr så regnade det alldeles för kort stund tyckte jag. Har väl inte längtat efter regn på semestern så många gånger förut. Men den här sommaren måste väl gå till historien som en av dom varmaste. Så många varma soliga dagar i rad. Och jag som avskyr att sova med öppet fönster har haft det öppet hela tiden och gått halvnaken hela semestern. Inte mycket tvätt här inte :) Och inga av mina " jag gör det en regnig dag på semester" projekt har blivit av för jag har inte haft några regniga dagar. ( säkert någon i början men det minns jag inte ) Men nu vill jag ha regn...växtligheten behöver det, stopp på alla bränder och framför allt den stora, skönare luft och så är ju min semester slut i alla fall :) 


Dagens Malte...ser ut som en liten apa.

1 kommentar:

linnea-maria sa...

Äntligen håller de på att släcka :D
Usch ja, det har varit hemskt. Nu kommer berättelserna om hur folk har fått fly hals över huvud pga av att de inte har fått information, brandförloppet var nog alldeles för snabbt.