torsdag 10 juli 2014

I en djungel nära mig.



Jag var på loppis för ett tag sedan och köpte en bok som heter Dalablommor, En vildbukett. Det verkar vara artiklar ur Falu Kuriren som handlar om olika växter i Dalarna.Utgiven 1990. Upptäckte att ett av ställena som dom besökt är Trostbäcken i Backa bro som ligger på min väg hem från jobbet. Där växer det en del ovanliga arter och en hel massa humle som slingrar sig upp i träden. Det har också funnits ett bestånd av Stormhatt men det verkade ha försvunnit enligt boken.  Jag visste att det är ett naturreservat där men hade aldrig varit dit. I måndags var jag och en vän, T, dit och tittade. Man kan inte tro från vägen att det är en mindre ravin/sänka därinne bland träden. Trostbäcken slingrar sig på botten och det är väldigt skuggigt och överväxt. Humle fanns det gott om men ingen stormhatt tyvärr. Såg en del andra växter som jag inte kan namnen på eller ens har sett förut :) Vi gick runt kanterna först men sen klev vi in i skuggan och djungelkänslan. Mysigt trots att det var svårt att ta sig fram. Tack T för sällskapet. :)






Någon som vet namnet på den här?


Det här är iallafall en Besksöta, släkting till tomat och potatis.


Den här vill jag också gärna ha ett namn på.




Det här är utanför reservatet och här finns gångstråk iordninggjorda, ska besökas en annan dag.


En kaveldunskolv.


Här är jag i djungeln :)

2 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Det ser fantastiskt ut!
Tänk vilka äventyr som ibland ligger i närheten utan att vi vet om det.

linnea-maria sa...

Ja det var coolt. Riktig djungelkänsla. Besksöta, så var det ja :D.