lördag 26 april 2014

Utsikt, cirkel,klumpfotad katt och så trädgård såklart.


Då ska vi se...veckan har känts lång trots att det bara var fyra jobbdagar. Jag har varit trött, försovit mig och haft huvudvärk. Men det har hänt bra saker också och jag tror vi fokuserar på dom :) Vädret har varit underbart och i torsdags innan cirkeln gick jag upp på Bispbergsklack. 1,4 kilometer uppförsbacke och jag flåsade som en dåre. Tur det gick lättare ner :) På toppen så vilade, fikade och njöt jag av utsikten innan jag tog mig ner och åkte på mediumcirkel. Vi fick öva på att känna hur det känns när man läser av någon och när man har "riktig" andekontakt. En bra övning tycker jag, det är viktigt att känna skillnaden. Just den här gången gick det lättare att ta in en ande och jag träffade så rätt. Roligt när det funkar! Tyvärr så fick jag huvudvärk på hemvägen och mådde inte alls bra när jag kom hem. Bums i säng och sov som en gris :)


På väg upp på klacken.




Härlig utsikt!


Och långt ner...

Naturens egen diskborste ;)

På fredagen var vi ute på tomten när Katla kom haltande och A såg att något var fel med hennes tass. Jättesvullen och även benet var tjockt. Ormbiten eller insektsstick? Vi såg inga direkta fel men P och barnen hade sett en huggorm tidigare på dagen en bit bort. Googlade och fick en massa motsägelsefull information... direkt till veterinär eller låta katten sköta det själv. Både bland lekmän och kliniker så fanns det både och. En arbetskamrats katt hade sett likadan ut vid kontakt med en humla och en annan väns katt hade inte fått hjälp på djursjukhuset när dom var in med den trots att den var ormbiten. Och min egen Mysman låg i två dagar och vilade med tjock tass, sen gick han upp och så var det inte mer med det. Visste inte då heller vad som var fel. Så vi bestämde oss för att avvakta lite. Men vi höll Katla inne och i stillhet så gott det gick. Hon sov mest. Så i morse såg tassen mycket bättre ut och hon smet tyvärr ut för P hade inte stängt källardörren ordentligt. Träffade henne ute nyss och nu hade svullnaden gått ner ännu mera.


Katla klumpfot...vinkeln gör att det ser ännu värre ut :)

Idag åkte P till sin pappa, dom har varit ute på en fyrhjulingstur. Jag har varit i trädgården hela dagen :) Planterat ut påskliljelökar och hyacinter som jag sparat sen i julas. Även amaryllisarna åkte ut i rabatten, ibland blommar dom om ute. Grävde upp alla jordgubbsplantor och sorterade bort dom med träigast rotsystem, fyllde på med ny jord och planterade igen. Behöver mera jord till andra änden av landet, får ta det sen. Har rensat ogräs både här och där så fingertopparna är alldeles ömma. Planterade om mina övervintrade pelargoner som stått kvar i balkonglådorna och fixat med lite annat. Det har varit en härlig dag!


Så här ser det ut när växterna har för bråttom, då blir man ful av frosten. Här ett löjtnantshjärta.


 Spirande pionknoppar trängs med gullvivor och bakom dom väntar tulpanerna på att slå ut.


Här har jag ju täckt marken med tidningar och flis för att stoppa ogräset och döda allt under..men det fattar inte gullvivan, pärlhyacinten och kärleksörten :)


En annan som inte fattar att han inte är önskvärd är liljebaggen. Jag gör mig hård och har ihjäl dom fast jag eg inte vill. Men dom och deras äckliga bajstäckta larver äter upp alla mina liljor annars. Och det är bättre att stämma i bäcken än i ån :)


Renoverat jordgubbsland.

Man blir glad av gult, fast mera av tarda tulpanen och lite mindre av maskrosen :)


2 kommentarer:

Vida sa...

Vilka underbara bilder <3 Man önskar ju katter kunde prata, min katt hade en svullen tass för massa år sen.. visade sig vara ett rävbett vid veterinärbesök.. ska vara glad att hon överlevde det sa veterinären.. och det var jag.
Kramar

Annica sa...

Rävbett minsann! Jag tror min Mysman också blivit biten av en sån förut. Han hade fyra hål på magen som blev infekterade och han fick penicillin.