torsdag 21 november 2013

Halsbränna from hell.


Tisdagkväll drack jag vatten vid diskbänken, vände mig om och fick en rejäl uppstötning. Det brände som syraeld i halsen och tårarna kom. Skyndade mig till skafferiet eftersom det var närmast och fixade ett glas med samarin. Som inte hjälpte nämnvärt, ut i badrummet och tuggad i mig en rennie, som inte heller gav någon vidare lindring. Jag hostade, harklade och försökte andas normalt men det gjorde så ont. Ingen mandel eller bikarbonat hemma som jag vet att en del använder. Googlade såklart och fick upp en sida där man rekommenderade banan och havregryn. Så jag tuggade torra havregryn och det gav sig lite. Halsen kändes fortfarande bränd och sårig. Ringde P som köpte banan och mandel. Och som påminde mig om att jag hade omeprazol i medicinskåpet. Jag fick sånt utskrivet i samband med att jag fick medicinen mot reumatiskavärken. Svalde en sån också. Mådde så dåligt, magen knorrade, kände mig hungrig men ville helst inte äta, rapade, lätt halsbränna kvar och det smakade blod i munnen. Kände mig usel och ledsen...inte det här också. Räcker det inte med värk i kroppen och huvudvärk? Somnade jättetidigt och sov lite sådär.
Jobbade dagen efter, laddade med mandlar i väskan som jag åt på rasterna och så drack jag samarin ett par gånger. Men mådde inget vidare. Sämre när jag kom hem, illamående och hade huvudvärk. Som jag inte vågade ta någon tablett emot eftersom magen kanske inte ville ha medicin. Plågade mig igenom kvällen och på natten vaknade jag och var vaken i nån timme. Ringde och sjukanmälde mig, sköterskan som svarade tyckte absolut att jag skulle vara hemma och äta "bra mat" och låta magen vila, inte stressa.
Så igår sov jag mycket, hade huvudvärk men försökte "tänka bort" den, fick distanshealing av en vän men till slut orkade jag inte mera. Tog en omeprazol som fick göra nytta en stund innan jag tog en tablett för skallen. Kvällen gick skapligt och idag har jag mått bättre. Har till och med gått en promenad med Hanna. Men suget i magen är kvar, jag vill äta något hela tiden, gärna något litet och torrt. Tex mandlar, havrefras eller hårt bröd. Viss blodsmak i hals och näsa är också kvar. Hoppas på bättring snabbt! Det här var inget kul alls.



Skönt med sällskap i soffhörnan. Både hund och katt gillade att jag låg mest hela dagen.


Det börjar bli väldigt grått och brunt ute.


Men om man tittar lite närmare så finns det fina saker att upptäcka....är det översta en pepparkaka? Och det understa ett filigransarbete?



Nygnaget! Vilket jobb dom lägger ner....

Inga kommentarer: