lördag 12 oktober 2013

Höststädat lite ute.


Efter en arbetsvecka med huvudvärk och illamående så vaknade jag på fredagen med migrän. Igen. Inte kul. Sjukanmälde mig och kröp till sängs igen. Pratade lite med barnen när dom gjorde sig i ordning för skolan och sen sov jag halva dagen. Trött och seg resten av dagen men illamåendet var borta. 
Idag sov vi länge och sen satt vi och tittade på en tv serie allihopa. Men sen lockade det fina vädret ut oss. Jag grejade försiktigt i trädgården och tog bort allt i kökslandet och klippte ner några perenner. Älskar att greja med jorden. Att så på våren och höststäda är nästan lika roligt. Jag är inte så resultatinriktad i kökslandet. Jag gråter inte om det inte blir några morötter, men lite vill jag ju att det ska blomma. Vore tråkigt om inget kom upp. Men att ta hand om jorden, förbereda för sådd eller att mata komposten med växtdelar, det får mig att känna samhörighet. Både med dom före mig som slet för att få mat och med andra människor som också älskar det här. Saknar mamma när jag är i trädgården...och ändå så vet jag att hon är med mig. Nåja...idag vågade jag inte ta i så mycket eftersom jag haft ont i ryggen. P har också ont i ryggen, värre än mig såklart, han är ju kille. Men idag bytte han i alla fall olja i passaten, den har velat det ett tag :) Barnen " vaskade guld" i en balja med regnvatten och grus. Hanna njöt av solen och värmen och Katla smög omkring och tittade vad vi gjorde. P försvann in till hockey på tv:n och jag och J åkte och köpte pizza. Vi har/ är nämligen utan vatten idag. Dom gör rent våran bassäng men något har krånglat så vi är utan än. Det brukar bara ta någon timme annars. Och det är inte så kul att laga mat utan vatten, visst går det men det är tråkigt att inte kunna skölja och torka som man vill. För att inte tala om att kunna spola på toan....Vi tappar ju upp vatten så det ska räcka för några timmar som sagt... Ja ja...så är det. Nu blir det nog snart en film, vi kan bara inte komma överens om vilken :)



Katla ser väldigt sur ut på bilden men hon var snarare glad och sprallig. Sprang omkring som en toka.


Ginnalönn, så vackra färger, går inte att ta kort som gör den rättvisa :) Plantera en vettja!


I väntan på våren och nya frön.


Solrosen börjar se ledsen ut men än har den frön som glädjer fåglarna.




Gulsvaskning :)

Våran älskade sjö. Jag tröttnar aldrig.




Men det här är också vackert, hela marken täckt med asplöv.


Älskar att stå under och både se och höra hur löven faller omkring mig.


Men dom låter sig inte fångas på bild! I alla fall inte med mobilen, går nog bättre med längre slutartid. Men sånt är jag dålig på. Jag bara knäpper. Och jag beskär eller photoshoppar aldrig mina bilder, ingen behandling alls. Pratade med en vän om det nyss...jag skulle vilja lära mig. Kanske en liten kurs hemma hos dom? :) ( det gula på bilden är alltså ett löv som svischar förbi )



3 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Det låter som en behaglig dag trots den besvärliga huvudvärken! Hoppas att din helg fortsätter på samma vis. Och dina bilder är så vackra att de inte kräver redigering.

Queen of Kammebornia sa...

Nej, det går ju liksom inte att tröttna på en sjö :) Kram!

Livskrafter sa...

Wwooouuuiiiii...vilka bilder. Du fyller min måbra-bank. Det tackar man för
Krya dock på dig med huvudvärken kära du
Kram på dig