lördag 11 maj 2013

Kristi flygare.


Vad skönt det är med några extra dagar ledigt, det behövdes. Torsdagen minns jag inte vad jag gjorde...jo.. jag städade på barnens rum och lite på mellanplanet. Var förmodligen ut i trädgården en sväng också. På fredagen åkte hela familjen till Borlänge och shoppade. Jag köpte balkonglådor, två lite finare och två vanliga vita som jag ska stoppa ner i en trälåda. Några säckar med jord, färgburkar och div cykelgrejor och en ful bmx-cykel till A. Han ville ha en gammal att fixa med. Så han och P har varit i garaget eller strax utanför och slipat, målat, bytt däck osv. Både på As cykel och på Is. 
Idag gick jag upp relativt tidigt och fick vara ensam en stund innan J kom nedtassande. Vi åt frukost och sen gick jag ut. Ville hinna greja i trädgården innan det skulle börja regna. Men det kom bara några korta skurar och nu på kvällen var det tom lite sol igen. Jag grävde upp min kinesiska en som torkade, tog bort solskyddet på klätterrosen men den såg torr ut ändå trots täckning, och rensade lite ogräs. Dom andra två vaknade och vi åt lunch. När jag precis var klar så knackade det på dörren och där stod min trädklippare :) Så vi gick ut och tittade på äppelträdet... det ser för eländigt ut. Om ni minns så välte det ju i höstas, mycket äpplen på trädet och marken var blöt av sommarens regn. Han vickade på trädet och var rädd att sorken ätit på rötterna, trädet kändes löst. Men föreslog att vi skulle slå i en stolpe i marken och binda upp trädet i stället för att stötta det med en planka som nu och så får vi se. Barken är skadad också så...kanske tar vi ner det efter skörden om det blir någon. Sen klippte han prydnadsapeln och jag frågade om plommonträdet. Pappa kom och var med oss och pratade en stund. 
Jag och J plockade en vitsippsbukett och var till graven med sen var vi och handlade. Fnulade omkring på gården och tog J med mig ut i skogen och hämtade en liten gran som jag satte där enen stått. Tänkte prova att formklippa den....blir det fult så gräver jag upp den eller sågar ner den :) Men i år gäller det mest att få den att rota sig och må bra efter flytten. Så...jag har mest varit i trädgården och J har varit lite med mig och lite vid tv:n. P och A har grejat med cyklarna hela dagen.Oj...jag skulle ju tvätta Hanna! Måste gå och göra det nu, vill inte ha en blöt hund i sängen sen. :)




 Åååå...kattmynta!! Att den är lite torr gör inget...



 Min lilla gran, hoppas den ska trivas.


 Fast om jag fick välja skulle jag hellre vilja att den här skulle trivas...Vill ha en magnolia! Men det är lite för kallt här...



 Vid stolpen, på den gråa lådan sitter det en hackspett och trummar som en galning. Jag trodde det var en mobil som ringde första gången jag hörde det. Om ni tittar noga så sitter han där på bilden också...


 Solsängar inköpta av en jobbarkompis, fick dynor med också och dom oljade tom in dom åt oss!


A spraymålar skruvarna till framgaffeln.

Inga kommentarer: