torsdag 13 december 2012

Lussebak.


Hej hallå, glad lucia på er! Har ni ätit era lussekatter och druckit er choklad? 
Jag vaknade och trodde jag hade fått en smäll mitt i nyllet...bihålorna svällda och täta. Låg och vaknade till och funderade på vad det var för hund som skällde, brukar inte höra någon. Insåg att det var ett barn som hostade. Upp och in till J, jo, det var han som skällde. Tog tempen, lite feber men hängig och frusen. Jaha, två barn hemma från skolan och en sjuk mamma. Kul...tänkte jag. Men det har gått skapligt. Barnen har sett på film och spelat x-box. Och jag har...ta ta ta daaaaa!!!! Bakat bullar! Det tog 41 år och att mamma gått bort, men i år bakade jag julbullarna :) Fick recept av en tjej på jobbet, det kommer från Bagarstugan vid gruvan i Falun. Smaskig saffran med vit choklad och pinjenötter i. Vi gjorde halva med sånt och andra halvan med mandelmassa inuti. Inte nog med det, jag gjorde chokladbollar också, ca 60 st. Eftersom vi äter lchf så vill vi inte möla en massa godis i jul. Så då valde vi att göra bollar och bullar som alla i familjen gillar och vi vet vad det är i dom. Inte julgodis?? Säger vem? :) Kanske att det råkar åka med någon chokladask hem...men säg inte det till P ;) Eller så gör vi tryffel eller ischoklad, det är lchfvänligt.


Madelmassebullarna...lite knöliga och ojämna...men goda! Hann stoppa dom andra i frysen...

Sååå...i morse tände jag adventstaken när J frukosterade. Vi såg på julkalendern och sen la jag mig igen, sov. Hörde att A kom ner, ropade att han skulle ta medicin. Slumrade lite till... Och satte mig upp med ett ryck! Ljusen! Det första var ca tre cm från mossan.... Tack till den som gjorde mig medveten om ljusen.
Någon annan som gillar ljus är Jonna. Jag har följt hennes blogg länge men idag är nog favoritinlägget :) Vilken underbar människa hon är! Det handlar såklart om luciafirande....kolla HÄR och titta på filmen. Gör det :)

2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Jodå, några lussebullar har det blivit idag :) Men vilken jädra röta med ljusen! Glad att det gick bra <3 Fina bullar, synd att jag inte har tid att hälsa på er innan jag far :( Spar en bulle tills jag kommer :) KRAM!!!

linnea-maria sa...

Fan vad kusligt!! Jag gjorde också preciis sådana bullar igår och hälften med mandelmassa och hälften med vit choklad! Men jag hade inte i några nötter i den med vit choklad. De blev hursomhelst supergoda :) Många kryakramar. <3