måndag 7 maj 2012

Plantagen.

Idag var jag in på Plantagen...jag vet inte riktigt....jag gillar eg inte stormarknader för växter utan vill hellre gynna lokala plantskolor. Men dom vi har ligger liksom åt fel håll... Jag skulle in och köpa jord, ni vet 4 för hundra eller så. Använder dom till jordförbättring och så är dom väldigt bra att ha överst i kökslandet när man sår. För dom innehåller inget ogräs som hinner gro snabbare än sådderna :) I alla fall...jag kan gilla att gå in på Plantagen, Blomsterlandet osv och tanka inspiration och doften av blommor. Helst under den mörka vintern. Idag var det fullt av vackra, doftande blommor och frodiga växter överallt. Så varför kom jag ut med en torr pinne med lite slinger runt? En kruka med taklök och en med gräslök? Ja....pinnen ska bli en vinranka, jag försöker en gång till. Taklöken var annorlunda mot dom jag har och ska nog få bo i en kruka...tror jag. Och gräslöken har dött för mig så nu köpte jag en ny. Allt det vackra och överdådiga känns så fel....det är för tidigt. Dom hade redan blommor för balkonglådor osv. Nä...

4 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Jag gillar lökar bäst ;)

linnea-maria sa...

Ja först trodde jag att min Zilga hade dött men det knopparna sväller lite för varje dag :). Jag tror att det kan vara bra att lägga över skuggväv, för jag såg att "barken" hade spruckit på den här o där och så att vattna den. Jag har varit med om känsliga växter som ser ut att ha överlevt ända tills våren kommer så är de döda och då har de förmodligen torkat. Lycka till nu

Annica sa...

Tompa då!
Och L-M...ja, en del tål verkligen inte vårtorkan men min förra druva var stendöd....hoppas på bättre tur nu!

LINDA sa...

Hahaha, visst är det svårt att låta bli. Annars känner jag som du för "jättarna".

Handskarna finns på bild nu :)

http://krukmakerskan.blogspot.se/2012/05/basta-arbetshandskarna.html

//Linda