söndag 17 juli 2011

Kojbygge.


Igår började P röja ner sly runt tomten och vi fick idén att använda riset till en enklare koja. Vi letade upp en plats som barnen tyckte var ok, inte för nära och inte för långt bort. Dvs...ganska nära :)
Medan han slipade klingan så hann jag kratta ihop gräset som han röjde ner någon dag innan och vända på min kompost. Vi kollade igenom vilka mindre träd som skulle få stå kvar och sen tog han ner en del. Det är inte klart än.... Och idag åkte han med en kompis och kollade på en fyrhjuling åt honom. Men först hjälpte han oss med stommen till kojan så kunde vi fylla på med ris sen. J hjälpte väl till sådär.... :) Båda barnen sågade sig i pekfingret med en liten såg men ingen grät. Vi hade roligt under byggandet...som inte är helt klart än men då har dom lite att göra själva också. Vi tillverkade även Wiki chiki piki-pinnar :D Som är avskalade sälgpinnar med olika utsmyckningar av tex sälgens bark, mindre pinnar och en fjäder. Barnen tyckte det var roligt att kunna dra av barken och jag önskade att jag kunde göra en sälgpipa. Hade säkert kunnat googla det men jag ville inte avbryta och gå in. Men till slut var vi tvungna att gå in och vila lite, dricka vatten och barnen spelade en kort stund. Men jag råkade gå ut i trädgården och hittade sekatören i min ficka på mina nya underbara arbetsshorts och vips så hade jag klippt en hel massa på både syrenerna, prydnadsapeln, ginnalönnarna, häggen och den ungerska syrenen. Så kan det gå! Plågade barnen att stänga av och vi fortsatte byggandet. Båda katterna och hunden kom och inspekterade då och då. I går när vi letade byggplats var Hicke heeeelt galen och flängde runt i småträden som en apa :) Och nu på eftermiddagen är det barnen som är galna. Dom är på studsmattan och leker....gapar och skriker mest tycker jag.



Peder hjälper till att knyta ihop själva stommen.

Inte riktigt klart än men nu har dom något att göra själva.

Rosor, ulleternell och lavendel. Doftar ljuvligt!

När vi fikade fick Hanna tillsägelse att gå och lägga sig. Hon gick dit med viss tvekan... det var ju redan upptaget :)

2 kommentarer:

Susanne sa...

Kul att bygga koja, är lite avis.

Annica sa...

Ja, det var mysigt...men du behövet inte vara avis på mina myggbett :(