lördag 2 april 2011

Glassprovning.



Idag var vi in till Falun för att fira Ps syster och sambo som fyller år i dagarna. Vi åt på pizzerian innan vi åkte och fick fika där såklart. Sen skjutsade Ps mamma mig till Maxi där jag mötte upp min syster AC, S och I. Vi köpte glass! För att testa lite olika sorter och smaker.
Dom som avsmakades var:
Kryddig rabarber/ Sia
Smakade mycket kanel när den var kall, rabarbern kändes mest som små kalla bitar. När den tinat något försvann mycket av smaken. Jag och AC gillade den, inte dom andra.
Sorbet fläder/ Sia
Som kall/frusen var den läskande och smakade nog mest svagt citron. Tinad blev den väldigt seg och kletig. I gillade den inte alls men till lite frukt en varm sommardag är den nog god.
Crema di Mascarpone/ Carte Dór
Gräddig glass med sylt och pecannötter. Som glass är mest...ok-god men S tyckte sylten gjorde den för söt.
Apelsinchoklad/ Dalkulla glass
Den var ok, för lite chokladbitar i och den blev rätt smulig/isig i konsistenten efter en stund. Ok-god och lättäten.
Coconutterly fair/ Ben & Jerry´s
Chokladglass med bitar av kokosnöt. Rättvisemärkt. Mycket chokladsmak och kokosbitarna var ljuvliga tyckte jag. Och alla gillade glassen men I tyckte den var lite stark i chokladen. Tror det skulle bli testets vinnare om vi hade utsett en sådan :)
Vi hade en trevlig kväll med prat och glass :)
Glass i stora lass!



4 kommentarer:

Vida sa...

Vad roligt med glassprovning.. den iden har jag inte kommit på.. kanske för jag inte är nån glassoman men det finns andra saker jag skulle kunna tänka mig ha en provkväll på..

Kramar

Oss.... sa...

Smaksens med Glassprovning....perfekt för en Laktos allergiker...haha!
Ja Nea Gubbarna tycker det känns konstigt att "deras" ställer försvinner....
Kram

linnea-maria sa...

Vilken kul idé!! Kramisar /Therese

Börjelundskan sa...

Hej och tack för grattiset! ;)

Glad att se att man inte blev helt bortglömd efter den långa pausen.

Vad sugen man blev på glass nu då, äntligen kan man börja utforska alla fantastiska smaker som kommer i vår. :D

Ha en härlig dag. Kram Cin