måndag 31 maj 2010

Kretaresan del 2. Imbrosravinen.


Såå...vart var vi...jo, utflykten. På tisdagsmorgonen tassade jag upp klockan 06.00, åt en liten frukost, pratade med mamma som vaknade och gick sedan iväg till bussen som tog mig till Lefka Ori dvs dom vita bergen. Där väntade Imbrosravinen på mig. Jag hade ju bestämt mig för att gå den även om ingen ville följa med. Och jag ångrar mig inte. Så himla vackert! Både i stort och i smått. Underbara vyer och coola passager blandat med vackra blommor, doftande salvia ( reseledaren försökte påstå att det var timjan som doftade i ravinen...*not*) och dramatiska kobrakallor.
En av dom klassiska Imbrosbilderna som man "måste" ta.

Kom i samspråk med ett norskt par som hade bott i Sverige ett tag och en dansk kvinna som också gick ensam. Ibland följdes vi åt och ibland gick jag ensam. Satte mig på en perfekt skålad sten i lagom skugga från ett cypressliknande träd och bara var. En liten brun fågel som påminde om en gärdsmyg (kanske det var en, jag vet inte) hoppade omkring mig och verkade undra vad jag var för en figur. Drack vatten och åt på en blåbärs Allevo bar, jag orkade inte göra matsäck :) Njöt ordentligt innan det var dags att vandra vidare på den steniga stigen. Väldigt steniga stigen...ibland var det bara stenar som rullade omkring och ingen stig alls. Till slut kom jag fram till Libyska havet på södra Kreta och till tavernan där vi skulle samlas för återfärd. Det norska paret kom och pratade lite igen och mannen undrade vart i Dalarna jag bodde och när jag sa strax utanför Falun så sa han att han kände en familj därifrån. Det visade sig att det var svärmor Is familj! Dom hade stuga i fjällen och "norksmannen" kännde igen hennes farfar och kom ihåg hennes pappa och barnen lite grann. Världen är liten ibland.... Vi klev ombord på bussen för en väääldigt slingrande bussfärd uppför bergen igen. Hua! Där kände väl norskarna sig som hemma ;)

Hemkommen till Agia marina igen så hade min moster, kusin M och hennes P tagit en promenad till oss. Dom kom någon dag efter oss och hamnade på ett fint hotell i Platanias. På kvällen tänkte vi äta gyros på restaurangen som vi gillade så mycket när vi var där sist. Men..det var nya ägare och dom hade sin första öppningsdag. Serverade inte gyros i pitabröd på kvällen så det fick bli en gyrostallrik istället. Gott när vi väl fick in maten. Tror vi väntade strax under 45 minuter!! Tänkte gå därifrån men dom bad om ursäkt flera gånger för den dåliga organisationen så vi gav dom en chans. Tzatzikin var underbart god! Och vi fick glass med frukt och den obligatoriska rakin som plåster på såren.
Syster yster med glass och raki.

Dagen efter var det mulet igen med lite solglimtar så vi la oss vid poolen. Jag läste mest... har läst Guernseys litteratur- och potatsskalspajsällskap, Mord.net och Systrar under veckan. Vi var inte riktigt på topp denna dag så vi gick faktiskt hem och sov middag. Handlade till frukosten och beställde upp pizza på rummet som levererades av en lätt anfådd restaurangkille. Vi bodde som sagt en bit in på området och det började regna så han hade väl skyndat sig så våra pizzor inte skulle drunkna :)
Imbrosravinen får 5 KRI KRI av 5 möjliga!
Ok, det var allt för nu, mer kommer en annan dag!






1 kommentar:

linnea-maria sa...

Vilken spännande utflykt du har varit på. Ha en fin dag /Therese