söndag 30 augusti 2009

Svampkungensdotter.

En härlig hög med kantareller.

Söndag igen...har hittils bara ätit frukost, sett två konserter på barnens rum och klippt hunden lite. P tog med henne ner nu för att raka kroppen, hon brukar inte se så bra ut efter det. Tror I skulle komma ut senare, annars har vi inget inplanerat.

Igår eftermiddag klippte jag gräset och hann precis klart framsidan när mamma och pappa kom och tog med mig och barnen på kantarelljakt. Första stället vi stannade på gav en mager skörd av små torra kantareller. Inte så konstigt då det var som en stig in i skogen, många som varit där före oss. Amadeus var lite orolig då vi sa att vi gick tillbaka till bilen men ändå gick åt fel håll :) Vi gick i en båge så vi skulle komma ut på vägen igen men han ville helst gå i samma spår tillbaka. På nästa ställe ville barnen och hunden inte vara med in i skogen så mamma stannade med dom och jag och pappa gick och plockade. För här hittade vi fina svampar. Fast eg är det fel att säga hittade för pappa har inbyggd svamp-gps, hämtade är nog mera rätt ord :) Mamma kom och mötte oss med famnen full hon också. Barnen, mest A hade tröttnat och klockan var rätt mycket så vi åkte hemmåt och delade upp svampen. Jag fick mest, rensat blev det 6 liter härliga kantareller som jag stod och stekte tills klockan var strax innan tolv på natten. En hög med fina svampar sparade jag och dom ska vi ha i maten idag.

1 kommentar:

Oss.... sa...

Åh jag blir så sjukt avis......varför kan inte jag ha en sån där inbyggd GPS? Men gu sån tur du har.....nu får jag lägga mitt hopp på vår Svamp mekaniker på jobbet!!