fredag 31 oktober 2008

LCHF

Många har hört om den här "nya" kött och fettmetoden för att gå ner i vikt. Sanningen är att han som gav upphov till begreppet bantning, William Banting, åt ungefär så här redan på 1860-talet.
Jag och Peder började äta LCHF i februari 2008 efter att ha läst Sten Sture Skaldemans bok: Ät dig ner i vikt. P minskade ganska snabbt i vikt och jag droppade något kilo då och då. Nu står jag rätt stilla viktmässigt pga diverse fusk. Men andra saker har också blivit bättre, tex har jag aldrig ont i magen eller fiser om jag håller mig till rätt mat och inte äter kolhydrater. Har inte längre mina blodsockerfall som gjorde mig till ett monster om jag inte fick något att äta med jämna mellanrum. Nu håller jag mig mätt mycket mycket längre.

Så, vad innebär det att äta såhär?
I stora drag att unvika kolhydrater. Och vad är det? Jo, tex pasta, bröd, frukt, godis, läsk osv.
Men kroppen behöver ju energin?
Ja, men då äter vi fett istället, helst animaliskt fett. Kasta era äckliga margariner och köp Bregott och Smör!!
Vi äter någon form av kött, fisk eller kyckling gärna med en gräddsås och grönsaker som växer ovan jord för att göra det enkelt. Bacon och ägg eller avocado (väldigt fett) skinka och creme fraiche blir bra till frukost.
Mellanmål då?
Oftast behövs inget mellanmål eftersom man håller sig mätt längre. Men vill man ha något enkelt och snabbt så är ostskivor med smör bra eller ägg om man gillar det.

Men varför ska man inte äta tex potatis då?
Kolhydrater bryts väldigt snabbt ner till socker och socker är ju inte bra eller hur?
När man äter något sött eller stärkelserikt som potatis och bröd så utsöndras massor av insulin. Insulinet säger till kroppen att det är dax att lagra fett och stoppar fettförbränningen. Varje gång du äter något sådant. Varje gång.....

Men hjärnan behöver kolhydrater får jag ofta höra som argument mot det här sättet att äta.
Hjärnan behöver glukos. Och det tillverkar kroppen själv om den får tillräckligt med fett och protein. Får den inte tillräckligt så bryter kroppen ner hjärnan som en sista desperat utväg. Mysigt va?

Äh, jag kan skriva mig blå om det här.....länkar lite istället så kan DU som läser själv spana vidare.

Den här länken går till Kostdoktorn, där han skriver om Paulùn....men hela sidan är bra.
http://www.kostdoktorn.se/?p=3617

Vår husguds sida....
http://www.skaldeman.se/

Och så den omskrivna Annika....
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har läst lite på länkarna, mycket intressant. Tack Annica

Anonym sa...

Det var så lite så :)